Forandring.

Tidligere i mit liv bekymrede jeg mig om alt muligt, jeg bekymrede mig om den regning der ikke kunne betales, om alt det der ikke fungerede, og jeg brugte en masse negativ energi på bare at være negativ, og det ene forstærkede det andet så et lille bitte sandkorn blev til mange sandkorn.

Pludselig en dag kom jeg helt ned i kulkælderen og ikke nok med det, universet hjalp også til med et puf, en hund løb ind i mig og jeg brækkede et knæ, og måtte gå med en skinne som gik fra min ankel op til låret, heldigvis var det et lige brud på knæet, så jeg slap for at få en skrue i benet. Jeg skulle holde benet i ro, hvilket jeg gjorde i tre måneder, dels ved at sidde i kørestol, og ved at gå på krykker, jeg havde nu tid til at fordybe mig i mange ting, og havde desværre forsat de negative briller på, men jeg fandt også en indre ro, som jeg aldrig før havde mærket.

I august for en del år siden, var der besparelser indenfor mit område, dengang arbejdede jeg som skole og støtte pædagog, da jeg havde mange års erfaring og var meget dyr at aflønnne, blev jeg sagt op, og det var udelukkende pga besparelser, det var ikke pga kvalifikationerne som skolelederen sagde, jeg fik alligevel dårlig samvittighed, og spukulerede på om jeg kunne finde noget nyt, jeg fik følelsen af at være uduelig, og jeg følte at jeg fuldstændig manglede selvtillid.

Der havde været en stor rokade hvor ledere, lærer og pædagoger skiftede arbejdsplads, inden der kom opsigelser, så mange kendte ikke hinanden særlig godt, og jeg kendte ikke den nye ledelse, hvilket var gensidigt, men det var stadigvæk meget hårdt at opleve at få den opsigelse.

Sparerunden foregik helt konkret på en sådan måde at dem der var tilstede, sad i en rundkreds og modtog en kuvert, jeg fik min kuvert til sidst, og jeg fornemmede godt at jeg nok var en af dem der også skulle spares væk, det var nok det mest ydmygende jeg nogensinde havde oplevet, at modtage sådan en kuvert i det forum.  Jeg kunne godt have tænkt mig at modtage kuverten på kontoret fremfor at det var til offentlig skue tænkte jeg. Men jeg vidste simpelthen ikke hvordan en opsigelse kunne foregå på en let måde, for det har jo heller ikke været let for ledelsen at skulle spare, set i bakspejlet.

Lige da jeg blev sagt op var jeg helt nede og meget ked af det og jeg fik endnu engang forstærket min negativitet, jeg havde skyldfølelser, og blev ved med at tænke på hvad jeg havde gjort forkert, siden jeg var en af dem der stod for skud og skulle opsiges.

Jeg blev trist over alle de job jeg skulle søge gennem jobcenteret, og som jeg overhovedet ikke havde lyst til, Jeg fik nakke og skuldespændinger, samt hovedpine, og ondt i lænden, og følte mig lettere deprimeret.

Ret hurtigt indså jeg at det ikke kunne nytte noget med alt den negative enegi, og jeg var nødt til at gøre noget andet end at gå rundt og surmule, og det ville jo nok heller ikke hjælpe at banke hovedet ind i væggen.

 

Jeg tog en privat uddannelse under min opsigelsesperiode på 6 måneder, jeg passede samtidig mit job, og blev mere og mere positiv, nogle af kollegaerne spurgte mig hvordan de skulle håndterer at jeg var blevet sagt op, jeg svarede som en kollega der skal passe sit job, og at jeg havde det fint med det, jeg var blevet ret hurtigt afklaret med at en lukket dør åbnede en ny dør. Faktisk oplevede jeg at nogle kolleger var blevet usikre på min situation, jeg begyndte at vende min egen negativitet om til noget positivt.

Det var som om jeg pludselig vågnede brat op.

Jeg blev mere og mere positiv og jeg var så heldig at jeg havde en uddannelse som hunde adfærdsbehandler, jeg begyndte at ændre mig, og udviklede mig i en bedre retning.

 

Jeg blev selvstændig, meldte mig ud af jobcenteret, og begyndte pludselig at blive meget mere glad og positiv, jeg befandt mig utrolig godt i min nye situation, hvor jeg også opkvalificerede mig på flere områder indenfor min karriere.

Jeg arbejdede som hundetræner, adfærdsbehandler, dyrehealer, clairvoyant rådgiver og hypnoterapeut, og begyndte at kigge på muligheder i stedet for begrænsninger.

Jeg udviklede mig til at se det positive i de fleste ting. For selvfølgelig skal der være plads til at kunne være ked af det, eller sørge når der er behov for det. Men den negative energi, og de skyldfølelser jeg havde, skulle der simpelthen ikke være plads til mere, det var slut med det.

Jeg tog en beslutning om at jeg ville være mere positiv, og have de positive briller på.

Nu har jeg stort set sjældent hovedpine, er syg eller har spændinger i kroppen, og er for det meste positiv, jeg prøver at vende negative ting til det positive, og hjælper også andre med at komme ud af deres skal.

I dag er jeg så taknemmelig for de udfordinger jeg har oplevet, og for den åbenbaring jeg fik da jeg blev væltet omkuld, og måtte mærke efter hvad jeg rigtig gerne ville lave, for jeg har jo tidligere været på den forkerte vej.

For hver en negativ tanke har jeg først tænkt 3 positive tanker, sidenhen er det blevet til flere, og i dag er det meget sjældent at jeg får en negativ tanke!

Tak univers for at rette mig ind på sporet igen

Lene Andresen

 


Husrensning
30.07.2017

Hus rensning
For et stk. tid siden blev jeg kontaktet af en dame, som havde en labrador på 10 år der havde fået en pludselig angst for et par måneder siden, hunden havde været til dyrlægen, da den pludselig havde fået et mindre anfald, dens ejer mistænkte at det kunne være en knop som sad og trykkede på det ene øje, det kunne det sagtens være bekræftede dyrlægen, og hunden blev opereret ved øjet og fik efterfølgende en skærm på, medens hunden gik med skærm var der ingen reaktion, men da skærmen kom af, havde hunden det samme reaktionsmønster som før den blev opereret. Ejer gik igen til dyrlæge og hunden fik et angstdæmpende middel. Ca. 2 måneder efter fik hunden et panikanfald, han havde ikke sovet og været meget urolig.

Ejer var meget bekymret og ønskede ikke at hunden skulle lide, men ville prøve det alternative inden hun skulle tage stilling til hvad der skulle gøres for at hunden ikke skulle lide.

Jeg spurgte indtil hvordan den ellers havde reageret. Det som ejer fortalte var at den ikke ville gå ind ad en bestemt dør og i et bestemt område, og den ville pludselig ikke gå med ud på toilettet hvor den ellers altid bare havde fulgt efter sin ejer, hunden var meget trist. Der var intet at bemærke når hunden gik udenfor i haven.

Ejeren havde også en kat der var begyndt at springe underligt fra bryggersdør til køkkenet.

Jeg besøgte hund og ejer, og gik en tur rundt i huset, og fornemmede en meget anspændt energi i det område som hunden ikke ville være i. Jeg rensede huset for energien, og healede hunden, da jeg tog hjem skrev ejer til mig næste dag at hunden havde sovet helt igennem hvilket den ikke havde gjort længe, den var nu også begyndt at gå gennem bryggersdøren, men havde dog stadigvæk besvær med at gå med ned ad gangen til toilettet. Jeg besøgte hund og ejer en lille uge efter, og hunden kom løbende ind ad døren, men var stadigvæk meget forsigtig med at gå ned af den ”farlige gang”. Jeg gennemgik huset, for energierne, og følte at jeg mærkede en tyngde i energien i gangen, så det fik jeg renset, healet hunden, og katten nappede også lige selv lidt healing i sig. Inden jeg gik følte jeg en meget lettere energi i hele huset.

To dage senere skrev ejer til mig at hunden nu var den samme gamle hund som før den blev angst, den følger troligt efter sin ejer, og leger nu i det område som den før var bange for.

Da hunden kan have fået et erindrings bilede om at det kan være ubehageligt at gå i det område den tidligere havde været bange for, anbefalede jeg at den skulle have positive oplevelser når den kom i dette område, så den kunne slette ubehaget fra sin hukommelse.

Det var en skøn oplevelse, især at få en tilbagemelding om at alt var tilbage i det gamle hos hunden.

Mit budskab er når du føler at du har prøvet alt, så forsøg evt. en sidste gang med det alternative

I ovennævnte tilfælde, blev hunden først behandlet fysisk, hvilket jeg til enhver tid også vil anbefale, da det kan være alvorligt og SKAL dyrlægebehandles.

Hunden reagerede på noget fysisk i huset, da det blev fjernet var hunden sig selv igen.


Op ad bakke
21.07.2017

Går det op ad bakke?

Hvordan kan du finde den letteste vej når det går op ad bakke.

Ofte i livet bliver du mødt med forhindringer, som kan være en bakke du skal over, og når du så kommer forbi denne forhindring føles det ofte som en lille sejr, som du kan glæde dig over.

Nogle gange kan det være svært at overskue at komme op på toppen af bakken, fordi der er så mange ting i den rygsæk som du kan bære med dig, så hvis du ligger de ting du kan undvære fra dig, kan vejen føles lidt lettere.

Selvtillid

Du skal stadigvæk bruge din drivkraft og viljestyrke for at nå toppen, men når du sejrer, er det bare fantastisk, og du kan nærmest få lyst til at løbe eller rulle ned af bakken igen, fordi du har fået frigjort en masse energi, og mærker lykkefølelsen i din krop.

I det autonome nervesystem er en speeder og en bremse

Speederen svarer til det sympatiske nervesystem som er den del hvor du præsterer eller gør dig klar til kamp.

Bremsen svarer til det parasympatiske nervesystem som er den del der kan få dig til at slappe af når du har præsteret.

 

Nogle af de ting der kan være med til at give stress

Er hvis du er

  • Udsat for et større pres
  • Går fra en uløst konflikt
  • Ikke er afklaret med hvad der vil ske, du går rundt i en uvished
  • Frustreret, oplever et svigt, eller tab

F.eks din chef forventer at du bliver længere på arbejde fordi der er travlt. Du skal hente børn i institutionen, men finder en anden midlertidig løsning, men nu forventer chefen at du varetager opgaverne oftere, og der er kommet besparelser på området, så du siger ikke fra af frygt for at miste dit job. Du bliver uvenner med din partner, da der her er en forventning om at du henter børnene, og din partner ikke kan tage tidligere fri fra arbejde pga. nogle vigtige arbejdsopgaver. Konflikten trapper til og I ender med at skilles uden problemet bliver løst.

Selvværd

Det kan være svært at se hvordan det kan gå ned ad bakke igen.

Først og fremmest kan det være godt at få kigget på sig selv udefra, og få styrket sit eget selvværd, så det bliver lettere at håndtere hvordan det kan gøres mere forståeligt for sig selv, hvad er det der gør at der ikke bliver sagt fra, og presset bliver større og større?

Motivation

For at det kan lykkedes at ændre på noget skal motivationen være tilstede, du skal selv kunne erkende udfordringen og begynde at kigge på problemet i selve problemet, hvis du overordnet kalder problemet for stress, så er der en del bagved liggende årsager til selve stressen. Først og fremmest skal der være en erkendelse af at der en udfordring som er svær at tackle, derefter kan udfordringen analyseres, så der kan redegøres for selve problematikken, og en adfærdsmæssig handlingsændring kan igangsættes.

 

Præstation

Ofte har vi et stort præstationsniveau, vi vil gerne gøre vores bedste, men det kan medfører at vi ligger et stort pres på os selv, fordi det skal være i top, vi vil ikke have dårlig samvittighed over den præstation vi fremlægger.

Selvstraf

Nogle gange straffer vi os selv fordi vi først har forberedt os i sidste øjeblik.

Vi kan have stået i en situation hvor vi skulle have gjort noget, og klappen gik ned, og vi straffer derefter os selv med ”hvorfor sagde jeg ikke det” Jeg skulle have gjort sådan”

For at reducerer stressen kan du f.eks.

  • Sige til og fra
  • Få kontrol over situationen - synliggør den
  • Skriv din situation ned på et stykke papir til dig selv
  • Bed om et tidspunkt der er belejligt hvor I kan snakke om strukturering af dagen.
  • Kom med positive løsningsforslag
  • Fortæl hvordan du har tænkt dig at løse opgaven
  • Sig til dig selv. Jeg gør det bedste jeg kan
  • Koncentrer dig om det du kan
  • Fortæl dine omgivelser hvis presset er for stort
  • Bed ikke andre om at ændre adfærd, det gør de automatisk når du ændre din egen adfærd.
  • Tænk positivt
  • Mærk efter din tilstand i kroppen, er den anspændt afslappet
  • Lav vejrtrækningsøvelser med dybe vejrtrækninger
  • Mediter
  • Dyrk motion, eller gå en lang tur
  • Spis frugt, grønt og fedtfattig kost

Viljestyrke

Vi skal selv have lysten til at ville lave en ændring, hvis ikke lysten er tilstede kan vi ikke motiveres til at forandre os. Så når vi føler os godt motiveret vil der være en god viljestyrke som er med til at kunne fastholde os i denne forandringsproces.

Derfor skal vi sætte os nogle attraktive mål.

Hvad kan vi få ud ad denne forandring?

  • Mere energi og overskud i hverdagen
  • Overblik og fokus
  • Motivation
  • Bedre trivsel, glæde og velvære
  • Blive bedre til at sige til og fra på en ordentlig måde
  • Bedre hukommelse
  • Mere selvtillid
  • Styrke selvværdet
  • En positiv tankegang

Lene Andresen, Grønsundsvej 277 4800 Nykøbing Falster Tlf.: 22 33 86 98 CVR.NR 33821034
Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk